Newsgroups: no.news.diverse,no.usenet.admin,no.usenet.informasjon Subject: [Rutiner] Revisjon av valgordning for USENET Norges arbeidsutvalg (AU) From: USENET Norges Arbeidsutvalg Date: 7 Dec 1999 12:47:32 GMT Message-ID: <82ivl4$p5j$1@maud.ifi.uio.no> I samband med det nylig avholdte valg ble det avdekket flere svakheter ved valgordningen. Slik AU oppfatter det var det relativt bred enighet om å starte en prosess for å revidere valgordningen så snart som mulig etter at valget var over, og at prosessen skulle munne ut i en revidert valgordning. Den prosessen starter nå. Nedenfor har AU forsøkt å liste opp punktvis hva AU omfatter som _diskusjonspunkter_ knyttet til valgordningen så langt. AU håper nå på innspill på hvert av de seks diskusjonspunktene nedenfor (innvendinger, bifall, andre kommentarerer). I tillegg åpnes det for å komme med ytterligere punkter som AU har utelatt, men som er relevante i samband med revidering av valgordningen. AU vil forsøke å omforene diskusjonen til et forslag til nytt valgreglement, som så vil bli postet til no.usenet.informasjon og no.usenet.admin og gjort gjenstand for videre diskusjon, som forhåpentligvis vil munne ut i et omforent valgreglement som et flertall kan godta. Punktene: 1. Dagens regler for hvordan kandidatene skal kontaktes for å gi aksept til eller avslag på nominasjon er uklare. Også enkelte av de tidsfrister som det opereres med i dagens regler er mangelfullt og/eller uklart formulert, og tidsfristen for kandidater å gi respons på nominasjon er knapp (tre dager). Bør reglene for nominasjonsprosessen forbedres på disse punktene, med en klarere beskrivelse av prosessen, reviderte tidsfrister og en klarere oppstilling av flyten i prosessen? 2. Uvanlige oppsett av newslesere (eksempelvis slike som medførerer artikler med html, vcard, velegg, og lignende) kan forårsake at artikler inneholdende nominasjoner ikke spres til de servere AU benytter. Også andre feil (eksempelvis nettfeil og feil oppsatt newsservere) kan hindre spredning av artikler. Dagens regler tar ikke høyde for slike feilsituasjoner. Bør dette reguleres på en mer robust måte? 3. Det finnes ingen mulighet til å overprøve AUs mandat utenom ved de valgene som finner sted hvert annet år. Bør det finnes en mulighet til å uttrykke misstillit til det sittende AU og/eller til den sittende vaktmester? 4. Dagens regler sier at frafall i perioden må løses gjennom et suppleringsvalg, og har ingen mekanisme for supplering av AU ved midlertidige fravær. Bør det innføres en ordning med en varaperson som har til oppgave å følge AUs arbeide uten å ta del i det? 5. Dagens regler spesifiserer at valget bare skal annonseres i en enkelt nyhetsgruppe (no.news.diverse). Det samme er tilfelle med valgresultatet. Dette må i alle fall endres i og med at no.news.diverse er i ferd med å fases ut. Hva slags regler bør det være for annonsering av valg slik at valget gjøres kjent for flest mulig av de stemmeberettigede? Hvordan kan man sikre bredere annonsering uten å komme i konflikt med regler som regulerer spam (= "overdreven kryssposting eller multiposting")? 6. Etter dagens regler blir stemmer forkastet fordi de ikke tilfredsstiller de krav som stilles til From:-feltet (= fullt navn og gyldig epost-adresse). Det virker som dette delvis skyldes at enkelte ikke ønsker å endre (eller ikke vet hvordan de endrer) dette i sitt epost-program, og derfor "stemmer" med et standardoppsett som gjør deres stemme ugyldig. En annen svakhet i avstemmingssystemet er at det er mulig å benytte en annen persons stemme ved å annektere vedkommendes navn og epost-adresse. Er det ønskelig å delvis løse begge problemer ved å lage et web-basert system for avstemminger hvor avgitt stemme må kvitteres for ved hjelp av epost? -- For USENET Norges Arbeidsutvalg, Gisle Hannemyr